بیوگرافی هیدئو کوجیما | آقای خاص

0

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که مرد افسانه‌ای صنعت بازی‌های رایانه‌ای نشناسد. آقای هیدئو هیدئو کوجیما از آن دست بازی‌سازان بزرگ است که حتی افراد عادی و کسانی که گیمر نیستند نیز او را می‌شناسند. او کارگردان و خالق مجموعه بازی‌های جذاب «متال گیر» است. هیدئو کوجیما بیست و سوم سال ۱۹۶۳ میلادی به دنیا آمده و بیشتر کودکی خود را صرف دیدن فیلم کرده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که خانواده او شدیدا پیگیر سینما بوده و فیلم‌های زیادی را تماشا می‌کنند. آن‌ها مخصوصا علاقه زیادی به سینمای غرب و هالیوود داشته‌اند. به طبع این چنین خانواده‌ای باعث می‌شود تا فرزند آن‌ها نیز به سمت و سوی سینما کشیده شود. او از همان کودکی علاقه بسیاری زیادی به کار در صنعت سینما پیدا می‌کند. به همین منظور او تلاش‌های زیادی می‌کند و در کنار فیلم دیدن کتاب‌های زیادی نیز می‌خواند. کتاب‌هایی که اغلب می‌خوانده رمان‌های جنگی و جاسوسی بوده است. خود او نیز در نوجوانی چندین کتاب نوشته بود که البته هیچ‌کدام چاپ نشدند. از علاقه شدید او سینما وقتی اگاه می‌شوید که بدانید او در زمان دبیرستان با تعدادی از دوستانش یک فیلم کوتاه با محوریت زامبی ساخته است!

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

هیدئو کوجیما

نام : هیدئو کوجیما (小島 秀夫)

تولد: ۲۴ آگوست ۱۹۶۳ (به شمسی:۲ شهریور ۱۳۴۲)

محل تولد:ژاپن-ستاگایا(توکیو)

سن: ۵۲

سال های فعالیت: ۱۹۸۶ تا به الان

به یکباره هیدئو کوجیما دست به تصمیم عجیبی زد و برای مدتی سینما و کتاب را رها کرد و در دانشگاه اقتصاد خواند. پس از پایان یافتن درسش او مانند هر انسان دیگری به دنبال یک شغل مناسب گشت. اما سرنوشت مسیر دیگری برای او رقم زد. در همان مدتی که او دنبال یک شغل مناسب بود، با بازی «سوپر ماریو» آشنا شد و آشنایی با آن بازی باعث شد تا او علاقه‌مند به کار در صنعت بازی‌های رایانه‌ای شود.

طبق گفته خود هیدئو کوجیما ، او با دیدن «سوپر ماریو» تصمیم به داستان‌سرایی در بازی‌های رایانه‌ای می‌گیرد و با اینکه هیچ چیزی از کامپیوتر و برنامه‌نویسی نمی‌دانست، اما به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت کونامی استخدام می‌شود. همین عدم دانستن وی از علوم کامپیوتری و برنامه‌نویسی باعث شده بود تا خیلی‌ها او را در کونامی مورد تمسخر قرار دهند. شاید برایتان جالب باشد بدانید زمانی که کارگردانی تعریف درستی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نداشته، او در اولین پروژه خود به عنوان کارگردان کار انجام می‌داد. بازی Penguin Adventure اولین عنوانی بود که هیدئو کوجیما به‌عنوان کارگردان در آن مشغول به کار بود که برای کامپیوتر MSX عرضه شد.

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

هیدئو کوجیما وقتی که وارد صنعت بازی‌های رایانه‌ای شد دنبال به سراغ کتاب‌های جنگی و جاسوسی رفت و ایده‌های زیادی به ذهنش هجوم آوردند. او تصمیم گرفت تا پروژه‌ی بعدی‌اش یک بازی جنگی البته خاص باشد! وقتی که هیدئو کوجیما ایده بازی خودش را برای همکارانش مطرح همگی آن را رد کردند. پس او تصمیم گرفت تا ایده خود را با مدیران اصلی کونامی مطرح کند. مطرح کردن ایده هیدئو کوجیما در زمانی اتفاق افتاد که بازی‌های جنگی محبوبیت زیادی داشتند و ساخت یک بازی جنگی می‌توانست موفقیت زیادی را به ارمغان بیارود. اواخر دهه هشتاد بود که هیدئو کوجیما این ایده به ذهنش آمد و پس از مطرح کردن آن با سران کونامی، ایده تایید شد و تصمیم گرفتند تا آن را بسازند. یک ایده ناب در مورد زندگی یک مرد جنگی با هدبند و یک پاکت سیگار. یک ایده خاص از سوی آقای خاص!

تایید این ایده نهایتا منجر به ساخت بازی «متال گیر» می‌شود. «متال گیر» در سال ۱۹۸۷ برای کامپیوتر MSX2 عرضه شد و استانداردهای زیادی را تعریف کرد. این بازی به قدری موفق عمل کرد که تمجید بسیاری از منتقدان را در پی داشت. شاید بتوان گفت این بازی تعریف کنونی صبک مخفی‌کاری را تعریف و در کنار آن یک داستان فوق‌العاده را روایت کرد.

«متال گیر» آن‌طور که باید در غرب دیده نشد و همین موضوع باعث شد تا کونامی نسخه‌ای از این بازی برای کنسول NES بسازد. این بازی که بدون دخالت و نظر هیدئو کوجیما ساخته شده بود، هیچ شباهتی به نسخه اصلی بازی نداشت و آن‌طور که باید هم مورد استقبال قرار نگرفت. پس از آن دوباره کونامی دست به ساخت عنوانی به نام «انتقام اسنیک»(Snake’s Revenge) که آن هم بدون مشارکت کوجیما ساخته شد. این دو بازی بسیار معمولی بودند و نتوانستند به اندازه قسمت بدرخشند. پس از آنکه این دو بازی خوب ندرخشیدند و تا حدودی موفقیت‌های قسمت اول را خدشه‌دار کردند، کوجیما تصمیم گرفت تا قسمت دوم بازی را بسازد. «متال گیر ۲: سالید اسنیک» سه سال پس از قسمت اول و در سال ۱۹۹۰ منتشر شد و باز هم از سوی منتقدین مورد توجه قرار گرفت. کوجیما برای خودش یک فرمول پیدا کرده بود و با آن فرمول، قسمت دوم را هم به موفقیت رساند. داستان قسمت دوم به مراتب از قسمت اول بهتر بود که روایت شگفت‌انگیز آن باعث شد تا گیمرها لب به تحسین بازی بگشایند. مکانیک‌هایی که در بازی مورد استفاده قرار گرفته بود همگی بی‌نظیر بودند و در بسیاری از این عناوین دیگر نیز استفاده شدند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین اتفاق و رخداد زندگی هیدئو کوجیما ، ساخت «متال گیر سالید» بود. البته بهتر است بگویم ساخت این بازی هم اتفاق مهمی در زندگی هیدئو کوجیما بود و هم در صنعت بازی‌های رایانه‌ای. از این بازی به عنوان اولین تجربه سینمایی بازی‌های رایانه‌ای یاد می‌شود و پس از این بازی بود که بازی‌های ساختار سینمایی به خود گرفتند.

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

بیوگرافی هیدئو کوجیما | گیم سورس

از نظر خیلی از بازی‌سازان، منتقدین و گیمرها، «متال گیر سالید» بهترین بازی پلی‌استیشن است. محبوبیت این بازی به‌قدری زیاد شد که هیدئو کوجیما را مجاب کرد ساخت قسمت دوم آن را آغاز کند. البته این محبوبیت باعث شده بود تا سونی بیش از اندازه به هیدئو کوجیمااعتماد کند و امکانات خوبی در اختیار او قرار دهد. طبق گفته کوجیما، سونی دو سال قبل از انتشار کنسول پلی‌استیشن ۲، سخت‌افزاری در اختیار او قرار داده بود و به او گفته بودند تا برای کنسول بعدی آن‌ها بازی بسازد.

اما در این لحظه یک اتفاق عجیب شکل گرفت. داستان «متال گیر سالید» بسیار زیبا بود و طرفداران را بسیار متاثر کرده بود. همین امر باعث شد تا هیدئو کوجیما داستان «متال گیر سالید ۲» را بسیار عمیق‌تر بنویسد. همین عمق دادن زیاد به داستان باعث نارضایتی اکثر هواداران شد و عده‌ای داستان بازی را گنگ نامیدند. هنوز که هنوز است مقالات زیادی در مورد داستان قسمت دوم این بازی نوشته می‌شود و نظرات مختلفی در مورد آن ثبت می‌شود.

نارضایتی به‌قدری ادامه پیدا کرد که هیدئو کوجیما مجبور شد برای «متال گیر سالید ۳» داستانی جدید بنویسد. داستان جدید و مکانیک‌های جدید، «متال گیر سالید ۳» را شکل داد و هیدئو کوجیما تصمیم گرفت تا این بازی را کنسول پلی‌استیشن ۳ عرضه کند. اما عرضه این کنسول به‌قدری طول کشید که هیدئو کوجیما مجبور شد آن بازی را برای پلی‌استیشن ۲ منتشر کند. البته انتشار آن برای پلی‌استیشن ۲ چیزی از بازی کم نکرد و نتیجه نهایی فوق‌العاده بود. در حال حاضر خیلی از فعالان دنیای بازی‌‌های رایانه‌ای، «متال گیر سالید ۳» را بهترین بازی تاریخ بازی‌های رایانه‌ای می دانند.

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

بیوگرافی هیدئو کوجیما | گیم سورس

سرانجام نوبت به ساخت «متال گیر سالید ۴» رسید. اما خب هیدئو کوجیما تصمیم نداشت تا آن را خودش بسازد و ساخت آن را به موراتا متحول کرده بود. این تصمیم کوجیما باعث شد تا خیلی‌ها او را تهدید به مرگ کنند!! همین موضوعات و اعتراض‌های بسیار، هیدئو کوجیما را راضی کرد تا خودش سکان ساخت قسمت چهارم را بر عهده بگیرد. قسمت چهارم هم با موفقیت عرضه شد و طبق معمول راضی کننده بود. پس از قسمت چهارم، هیدئو کوجیما تصمیم گرفت تا «سفیر صلح»(Peace Walker) را به عنوان دنباله‌ی قسمت سوم برای کنسول PSP عرضه کند. این بازی به‌قدری روی PSP عملکرد خوبی داشت که شاید بتوان به‌عنوان بهترین بازی این کنسول آن را نامید.

اما بحث اصلی در مورد قسمت پنجم بازی یا همان «متال گیر سالید ۵: درد فانتوم» است. این بازی بزرگ‌ترین بازی ساخته توسط هیدئو کوجیما است که حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت. ابتدا قسمتی کوتاه از بازی تحت عنوان «سطح صفر» منتشر شد و سپس نوبت به خود قسمت اصلی رسید. ساخت این بازی درست پس از اتمام ساخت قسمت چهارم آغاز شده بود و حدود هشت سال به طول انجامید. قسمت پنجم هم با تمامی مشکلاتی که بین کونامی و هیدئو کوجیما شکل گرفته بود منتشر شد و با بازخوردهای خوب طرفداران روبه‌رو شد. اما مشکلات به وجود آمده بین کونامی و هیدئو کوجیما باعث شد تا وی پس از سی سال این شرکت برود و استودیو مستقلی زیر نظر سونی تاسیس کند.

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

بیوگرافی هیدئو کوجیما |گیم سورس

هیدئو کوجیما یکی از بزرگ‌ترین بازی‌سازان حال حاضر دنیا و شاید بهترین در این زمینه باشد. او توانایی بالایی در زمینه داستان سرایی دارد و بازی‌هایی که توسط او ساخته شده همگی در یک کلام فوق‌العاده بوده‌اند. باید منتظر و دید و سرنوشت برای آقای خاص دنیای بازی‌های رایانه‌ای چه مسیری را انتخاب می‌کند و آینده این بازی‌ساز موفق چه خواهد شد.

تهیه شده در گیم سورس

اشتراک گذاری

یک نظر دهید