بررسی بازی Halo 5 Guardians | قدرتمندتر از همیشه

1

هر نوعی که فکرش را بکنید، بازی Halo 5 Guardians بزرگتر و بهتر از سایر بازی‌هایی موجود در بازار جهان است که پیش از عرضه این بازی منتشر شده است. با گیم سورس همراه باشید.

استودیوی سازنده این اثر، ۳۴۳ industries توانسته قوی‌ترین بازی Halo را با سلاح‌های فوق‌العاده، نقشه‌های متنوع و پهناور و بخش چندنفره‌ی جدیدی با امکانات بهتر از قبل تا بدین روز بسازد. همچنین دست‌خوش یک سری تغییراتی شده که بازی را پویاتر می‌کند. ولی از سوی دیگر، نسخه پنجم، اشتباه نسخه چهارم در روایت داستانی را تکرار می‌کند؛ بدون اطلاعات از دنیای گسترده‌ی Halo فهم کامل بخش داستانی امکان پذیر نیست؛ عذاب‌آور است ولی باعث تباهی بازی نمی‌شود و با این حال، شاهد بخش داستانی بسیار خوب خواهیم بود.

کاور بازی Halo 5 Guardians - گیم سورس

کاور بازی Halo 5 Guardians

نام: Halo 5 Guardians

توسعه دهنده: ۳۴۳ Industries

ناشر: Microsoft

سبک: Action, First-Person Shooter

کارگردان ارشد: Tim Longo

نویسنده: Brian Reed

آهنگساز: Kazuma Jinnouchi

پلتفرم مقصد: Xbox One

تاریخ انتشار: October 27, 2015

حالت ها: Single Player, Multi Player

حجم بازی Halo 5 Guardians

ساندترک‌های بازی Halo 5 Guardians

نمرات بازی Halo 5 Guardians

به یک قهرمان در Halo 5 نیازمندیم!

اشتباه نکنید. از میان جیمسون لاک و مستر چیف که عکسشان بر روی کاور بازی Halo 5 نقش بسته، لاک کاراکتر اصلی بازی است! شما در ۸۰٪ از زمان بازی، در نقش وی بازی خواهید کرد و به سمت جوخه Osiris در طول ۱۵ ماموریت از بخش داستانی روانه خواهید شد ولی متاسفانه وی، آن جذابیتی که باید داشته باشد را برای این نقش از داستان ندارد. او در همان دامی افتاده که بسیاری از شخصیت‌های با تیپ نظامی مشابه وی افتاده‌اند؛ لاک چیزی برای خودش نمی‌خواهد. او فقط می‌خواهد ماموریت و وظیفه‌ای که شخص دیگری به او داده را به هر نحوی که شده به اتمام برساند.

با اینکه پتانسیل خوبی هسته داستانی داشته ولی فقدان قهرمان در بازی، به شدت در پیکره داستانی حس می‌شود. با اینکه موضوع اصلی بیش از حد پیچیده و در بعضی اوقات نامفهوم بوده ولی جذاب است که تهدید جدید در داستان، شخصیت‌پردازی‌های بهتر و چند لایه‌تری نسبت به Covenant، Flood و Forerunnerها دارد.

یک نکته جدید در بخش داستانی در این است که پس از گذراندن مدت زمان زیادی با کورتانا در بازی‌های پیشین، جالب است که صداهای متفاوتی را بشنوید که داستان‌هایشان را درباره جهان Halo با بازیکن در ارتباط می‌گذارند. با دانستن پیش‌زمینه‌های داستانی مثل اینکه چگونه اسپارتان Osiris ۲۲ ساله خاکی آمده زبان Eliteها را یاد گرفته، بسیار جالب و لمس‌پذیر نوشته شده که توانسته پیش‌زمینه‌ی خوبی در داستان به بازیکن منتقل کند. متاسفانه، تیم آبیِ مستر چیف از این قضیه بهره‌مند نیست.

اگر بنده کاراکترها را از دنیای گسترده و پهناور Halo نمی‌شناختم، یک هفته تمام، فقط وقتم بر روی این قضیه تلف می‌شد که Fred، Kelly و Linda چه کسانی هستند، از کجا آمده‌اند و چرا باید اصلا برایم این کاراکترها مهم باشند. چرا باید تجدید میثاق برای مستر چیف – شانسی برای دوباره مبارزه کردن در کنار افراد اندکی که او را درک می‌کنند – همانند همیشه فقط یک ماموریت و وظیفه‌اش معنا شود که فقط سه عدد اسلحه اضافی بر روی کولش بذارند و محتوای خاصی به آن ندهند. استودیوی ۳۴۳ industires توانسته سریالی کوتاه به نام Fall of Reach منتشر کند که اصل و ریشه‌ی تیم آبی Halo 5 بیان شود که فقط با یک ادیشن ویژه‌ی گران‌قیمت در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد.

آماده‌ی بازی Halo 5 هستنید؟ - گیم سورس

آماده‌ی بازی Halo 5 هستنید؟

پراکنده شو و تسخیر کن!

باعث تعجب است که پیش‌ زمینه‌ی داستانی شخصیت‌های داستانی بر روی فایل‌های صوتی یا چیزی همانند آن تعبیه نشده  است؛ که اگر اینگونه می‌شد، فکرش را بکنید که چقدر بخش داستانی بازی که فقط ۷ ساعت طول می‌کشد، نکات مهم و راز‌هایش در دید اول و گذرا از دید بازیکن غافل می‌ماند. پس از یک نبرد، در‌به‌در به دنبال اسکلت‌های مخفی بودم و متوجه شدم که هیچ اتاق‌های دیگری، مسیرهای مخفی، اسلحه و وسیله‌های نقلیه‌ای در مسیر خود ندیده‌ام. مراحل بازی Halo 5 از لحاظ فیزیکی به بزرگی محیطش نیست. ولی در بازی Halo 3 انقدر در محیط جزئیات وجود داشته که هیچ آیتمی از دید بنده غافل نماند. این نوع طراحی در بخش داستانی، بازی Halo 5 را پخته‌تر می‌کرده و ارزش دوباره بازی کردن به آن می‌بخشید. بخش همکاری آنلاین این بازی به صورت چهار نفره برقرار است. شما و دوستانتان می‌توانید پخش شوید. یکی از سلاح‌های متنوع بازی را بگیرید و در مراحل به بهترین نحو ممکن بازی کنید؛ به عنوان مثال یکی از بازیکن‌ها در ارتفاعات به شکار اهداف مهم بپردازد. بازیکنی دیگر، برجک‌های آتش افروز خودکار را به صورت مخفیانه فعال کند و دو بازیکن دیگر به صورت مستقیم در میدان نبرد با دشمن بجنگند. به هر حال، ایده‌های متفاوتی نسبت به این قضیه « نشانه‌گیری ۴ سلاح بر روی یک موجود» و کشتنش وجود دارد.

هنگامی که به تنهایی بازی می‌کنید، فرمان‌های جدیدی که به تیم هوش مصنوعی شما (بر روی D-pad به تصویر کشیده می‌شود) اضافه می‌شود که تا حد ممکن ساده طراحی شده‌اند که عبارتند از: آنجا بایست، سوار وسیله نقلیه شو یا به آن دشمن شلیک کن. این قضیه نشان می‌دهد که چقدر کیفیت بازی در طول سری Halo در بخش چند نفره پیشرفت کرده که تنها راه ارتباطی با هوش مصنوعی خودی در بازی که می‌خواهند کمک حال شما باشند در فرمان «آن اسلحه لعنتی که گرفتی را بهم بده» باشد!

جدای از موارد اشاره شده در بالا، سازنده‌ها به نظر می‌دانستند که بنده از آنها چه چیز می‌خواستم؛ وقت کمی صرف این می‌شود که یاران بنده سوار وارثوگ شوند تا قدرت تخریب و سرعت بیشتری برای تیم کسب شود. فرمان هدف‌گیری برای از پا درآوردن دشمنانی که در حال فرار هستند بسیار مفید است؛ به خصوص که شما و هم‌تیمی‌هایتان پخش شوید و در یک ناحیه، زوایای متفاوتی در شلیک به هدف داشته باشید. تنها مشکلی که به آن برخورد کردیم در اینست که گاهی اوقات، هم‌تیمی‌ها به فرمان شما گوش نمی‌دهند و اگر به دل دشمنان حمله‌ور شوم، کشته شده و باید دوباره زنده شوم. این حرکت، احمقانه از سوی دیگران تلقی شده و هم‌تیمی‌ها معمولا نمی‌خواهند این اشتباه را تکرار کنند. در همین حین، تصمیم می‌گیرند که بگذارند بنده کشته شوم و بازی خاتمه پیدا کند. به خاطر همین خسته‌کننده است وقتی که هم‌تیمی‌ها، تصمیمی متناض می‌گیرند و به نفع تیم همکاری نمی‌کنند.

در Halo 5 باید هرچه سریعتر شلیک کنید - گیم سورس

در Halo 5 باید هرچه سریعتر شلیک کنید

سلاح‌های قدیمی، حقه‌های جدید

بازی Halo 5 بهترین انبار مهمات در طول سری بازی‌های Halo را با تشکر از اینکه به ایام خوش قدیم خود و طراحی‌هایش بازگشته، دارد. پیش از این طراحی‌های سلاح‌ها بی‌روح و بی‌ارزش احساس می‌شد. سلاح‌های مورد علاقه قدیمی، تفنگ نبرد، لیزر اسپارتان و تفنگ خوش دست و قابل اطمینان Assault بوده که با مکانیک‌های جدیدی در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. یک سلاح جالب و جدید بازی Suppressor (سرکوب کننده) است که تفنگ Forerunner برای حمله در بازی Halo 4 بود که سلاحی معمولی است ولی انتظارش نمی‌رفت در این نسخه در اختیار بازیکن قرار گیرد که در این نسخه موشک پرتاب می‌کند و به سلاحی بی‌نقص برای شکار هر چه سریع‌تر دشمنان در این نسخه تبدیل شده است.

سلاح کمی نظیر خمپاره‌انداز جدید هیدرا نیز در بازی وجود دارند که مأیوس کننده هستند. ظاهری بسیار بزرگ و خطرناکی دارند ولی قدرت تخریب‌شان به حدی نیست که همیشه با بنده باشند. به خصوص هنگامی که بخش داستانی بازی بسیار بذل و بخشنده در اعطای سلاح به بازیکن بوده و بنده دائما سه یا ۴ سلاح خفن و جالب را در دو جای اسلات خود قرار می‌دادم که همین تعداد کم اسلات نیز چالشی اساسی است.

با تشکر از تنوع دشمنان بسیار خوب و قوی بازی Halo 5، شما به اندازه کافی سلاح برای شلیک دارید! نیروهای Forerunner بسیار پر جنب‌وجوش هسند و موشک‌های کندتر را می‌توانند جا خالی بدهند،‌ اگر شما دقت نکنید! دشمنان پرنده‌ی لعنتی که سپر دفاعی دارند بسیار کمتر از تعداد معمول در نسخه پیشین بوده و همچنان چالشی بسیار خوب برای بازیکن‌ تلقی می‌شود، بدون اینکه حوصله و تحمل بازیکن سر برود.

مشکل اساسی منفی در اینست که جنگ‌ با غول‌آخرها با تیپ دشمنان مشابه است که به سمت خانه در این سری روانه می‌شوند نیاز به یک همکاری (Co-op) در درجه اول دارند. این دسته از دشمنان، نقطه ضعفشان در قسمت پشتی است که بدون کمک هم‌تیمی‌هایی که به دست انسان کنترل می‌شوند از پا در آوردنشان بسیار سخت خواهد بود. در بخش Co-op این راهبرد مشکلی ندارد ولی وقتی به تنهایی در حال بازی هستید، هیچ راهی وجود ندارد که به هم‌تیمی‌های هوش مصنوعی احمق خود بفهمانید که به سمت پشتش بروند و از زوایای مختلف شلیک کنند؛ به همین علت نبرد به جای اینکه لذت‌بخش پیش برود،‌ سوهان روحی برای بازیکن تبدیل می‌شود.

سربازان عهد قدیم به همان قدرتمندی که همیشه بوده‌اند با دشمنانی سرسخت مثل تک تیراندازهای Jackal و Hunterها در این بازی حضور دارند. یک پیشرفت جالب در نیروهای ویژه‌ی نامرئی بوده که تاثیر استتار، یکی از مزایای جنگاوری در بازی Halo 5 بر روی پلتفرم Xbox one است. بنده به شخصه توسط مبارزهای نامرئی، به صورت ناگهانی بارها از پا درآمده‌ام. ولی با این حال زیاد به این شکل از پای در نیامدم ولی باز هم جالب است در بازی‌های ویدیوئی این چنینی توسط هوش مصنوعی سورپرایز شوید.

البته که بازی Halo 5 در همه زمینه‌ها بهتر از قبل ظاهر شده و مناسب یک بازی نسل جدید است. بخش داستانی ما را به لوکشین‌های متنوعی همانند ایستگاه تحقیقاتی مخروبه و وهم‌آور می‌برد. سیاره مرداب مانند به همراه محیط عجیب و گیاهان پر شده، مخروبه‌های ویرانه، فرسوده و باستانی تنها چند لوکشین جالب و جدید بازی Halo 5 است که بازیکن از آن لذت می‌برد. محیط پر شده از جزئیات؛ تخیلات قوی طراحان در هر نقطه از محیط به وضوح دیده می‌شود.

برای حمله در بازی Halo 5 همیشه باید آمادگی داشته باشید - گیم سورس

برای حمله در بازی Halo 5 همیشه باید آمادگی داشته باشید

Reqtرا بگیر!

بخش چند نفره‌ی بازی نکات مثبت و منفی خودش را دارد ولی بخش چندنفره بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده است. Mode جدید و برجسته این بخش، Warzone است و بسیار جذاب طراحی شده و سرشار از فشار و تنش بر روی بازیکن‌ها خواهد بود که وقتی یک بار آن را بازی کنید، به راحتی سایر قسمت‌های Halo 5 را کنار خواهید گذاشت.

Warzone را نسخه ۲۴ بازیکن و گسترده شده‌ی نبردهای قدیمی بزرگ این سری تصور کنید؛ با این تفاوت که با نبرد با تیم مخالف، با تصرف مناطق و کشتن غول‌هایی که با هوش مصنوعی در محیط گنجانده شده، امتیاز می‌گیرید. این غول‌ها معمولا تانک‌ها یا Hunterهای فوق‌العاده هستند. دو حالت برای پیروزی تعریف شده است. یا ۱۰۰۰ امتیاز زودتر از حریفتان کسب کنید یا پایگاه تیم حریف را نابود کنید. ممکن است امتیاز شما نسبت به تیم مقابل بسیار بیشتر باشد ولی مغرور نشوید! چون با یک ضد حمله چند جانبه، امکان از دست دادن پایگاهتان وجود دارد و بازی را خواهید باخت.

نقشه‌های مد Warzone می‌توان گفت ۴ برابر بزرگتر از نقشه‌های نسخه پیشین Halo طراحی شده و بدین علت در نسخه پنجم، تعداد بازیکن‌ها و وسایل نقلیه بیشتری می‌توان گنجاند. به خوبی راه‌های مخفی و نقاط کوری در هر نقشه طراحی شده تا ارزش کار تاکتیکی در بخش چند نفره باورپذیر بشود. این مسابقات در این مد معمولا ۲۰ الی ۲۵ دقیقه به طول می‌انجامد و نیازمند در نظر گرفتن یک جنبه مهم در این نسخه است که در مدهای کلاسیک وجود ندارد: مدیریت منابع!

مناظر Halo 5 فوق‌العاده است -گیم سورس

مناظر Halo 5 فوق‌العاده است

سلام ولخرج!

هر بازیکن به صورت کاملا کندی در طول زمان بازی خود امتیاز REQ به دست می‌آورد که می‌توان از این امتیازها برای ارتقای قدرت سلاح، وسایل نقلیه، ارتقای کاراکتر و سایر موارد استفاده کرد. اگر هر بار که شما در طول بخش چند نفره احیا (Spawn) می‌شوید، چند امتیاز ناقابل خرج کنید نسبت به تیم مقابلتان از سلاح‌های بهتری برخوردار خواهید بود و از پای درآوردنشان راحت‌تر می‌شود. هر چند تیم مقابلتان که امتیارهای خود را نگه داشته، می‌تواند برای ۱۰ دقیقه در پایگاه شما با یک فقره تانک Scorpion کولاک کند و شما فقط امتیازهایی برای نبرد با تفنگ معمولی در اختیار دارید!

بازی به خوبی بالانس شده و به نظر نمی‌رسد استراتژی خاصی بر بخش چندنفره حاکم باشد و هیچ چیز هم نمی‌تواند شما را از یک بازی کلاسیک برای کسب مهارت جدا کند. یک بازیکن ماهر می‌تواند با یک حمایت مناسب به تانک نزدیک شده،‌ از یک شلیک جا خالی بدهد و بر روی تانک بپرد و با زد و خورد و چند نارنجک آن را برای همیشه نابود کند. همچنان مهارت و هوش بازیکن‌ها می‌تواند در بخش چندنفره مفید واقع شده و منجر به پیروزی تیم شود.

با این حال، مد Warzone فقط یکی از مدهای متنوع بازی Halo 5 است. بخش Arena نیز بسیار کلاسیک طراحی شده است. بازیکن‌ها ۴ به ۴ در نقشه‌هایی که طراحی خوبی دارند به مبارزه می‌پردازند و واقعا هیچ استراتژی خاصی در این بخش نیز حاکم نیست. مدهای متنوع دیگری تحت عنوان Slayer، CTF و مد مورد علاقه هواداران که سرعتی باید بازیکن به کشت و کشتار بپردازد یعنی SWAT در پنجمین نسخه از بازی وجود دارد. تعداد نقشه‌ها و شخصی‌سازی زره‌ی رزمی بازیکن‌ها واقعا بسیار عالی است؛ به علاوه اینکه در بالای قدرت‌های ویژه‌ی سلاح‌ها تایمری مرئی وجود دارد که هیجان را در میدان نبرد به حد اعلا می‌رساند.

مکانیسم پیشرفت در بخش چند نفره‌ی بازی Halo 5 همانند بخش داستانی است. از مهم‌ترین مکانیسم‌ها (که قابلیت Quick-dash نیز در این مد وجود دارد) وجود جت‌ پک‌های شناور است. در نسخه‌های پیشین Halo، پرش شما معمولا یک خط سیر قابل پیش‌بینی برای‌تان در نظر می‌گیرد و مزایای خوبی که داشت در این بود که می‌توانستید دشمن را هدشات کنید یا نارنجک در ناحیه‌ای مورد نظر پرتاب کنید. در Halo 5 این قضیه منحل شده و جت پک‌‌های شناور معرفی می‌شود که وقتی در هوا به سمت پایین نشانه می‌گیرید فعال می‌شود و پس از عادت کردن به این جت‌ها، بازی بدون این آیتم خیلی سخت تلقی می‌شود.

با استفاده از جت پک‌های شناور کارهای متفاوتی نظیر فرار از انفجارهای حتمی و خطرناک و آسیب رساندن بیشتر در یک منطقه می‌توان انجام داد. حتی شما می‌توانید دشمنان خود را با این حرکت غافل‌گیر کنید و به راحتی آنها را از پا در بیاورید! وقتی کاور گرفته‌اید، با یک پرش زیبا به سمت بالا، حریف را غافل‌گیر کرده و با یک الی دو شلیک از وی پذیرایی کنید و سپس به پیشروی ادامه بدهید یا از مهلکه فرار کنید. و در نهایت می‌هوانید از این قابلیت برای پرتاب اسپارتان خودتان به سمت عده‌ای از دشمنان بی‌رمق استفاده کنید تا کارشان تمام شود؛ هر چند ریسک این حرکت بسیار بالا بوده و ممکن است خود فرد به درک واصل شود!

تحرک شما در بالا و پایین رفتن از یه لبه بسیار بهتر شده است و اگر در یک دامنه مناسب از یک لبه باشید، اسپارتان شما می‌تواند لبه را بگیرد و خیلی سریع خودش را بالا بکشد. نه تنها این حرکت باعث ساده‌تر شدن این مکانیسم شده، بلکه تعداد پرش‌های ناموفق برای گرفتن یک لبه بسیار کاهش می‌یابد. در مدهایی که زمان، المانی بسیار مهم است، این پیشرفت نامحسوس در مکانسیم پرش بسیار مفید تلقی می‌شود.

در این ۱۴ سال، بازی Halo تا بدین قدر لذت‌بخش نبوده است! زراد خانه‌ی ارتقا یافته و مکانیسم‌های حرکتی جدید و جالب در هر دو بخش داستانی و چند نفره، بدون لطمه زدن به رگ و ریشه‌ی Halo باعث شده Halo 5 یک بازی فوق‌العاده باشد. هر چند در معرفی اسپارتان خود در بخش داستانی با شکست مواجه شده و بخش داستانی از لحاظ منطقی ایراداتی اساسی دارد ولی همچنان تجربه این بازی لذت‌بخش بوده و جذاب است؛ به خصوص حالت‌های همکاری (Co-op). بخش چندنفره نیز بالاخره توانست روزهای خوش Halo 2 را به یاد بیاورد که چه نقشه‌های متوازن و مدهای جذاب و جالبی داشت و در نهایت مد Warzone که برگ آس این بازی محسوب می‌شود.  این بازی را از دست ندهید که در حال حاضر به جرئت می‌توان گفت بهترین بازی پلتفرم Xbox One، بازی Halo 5 است.

نکات مثبت:

  • مکانسیم‌های بهینه یافته
  • مراحل پر جزئیات
  • تعداد بسیار زیاد سلاح
  • بخش چند نفره‌ی بسیار قدرتمند

نکات منفی:

  • طراحی بد کاراکترها در بخش داستانی

نمره نهایی بازی Halo 5 Guardians

90% عالی

داستان Halo 5 اغلب گیج‌کننده است ولی شوتینگ بازی حس بسیار خوبی به بازیکن دست می‌ٔدهد و بخش چند نفره‌ی بازی به دوران خوش Halo 2 برگشته است

  • User Ratings (رای ها 11) 65 %
اشتراک گذاری

۱ دیدگاه

یک نظر دهید